Klaviatúra

Ahol a virtualitás és a jelen összemosódik

Megérkezett az Unreal Engine 5

2022. május 16. - landcomputer

Gyakran gondolhattuk vagy mondhattuk eddig, hogy a művészetnek csak a képzelet szabhat határt. Úgy néz ki, hogy hamarosan eljön az az időszak, amikor teljes nyugodtsággal cserélhetjük le a „képzelet” szót a technikára. Ennek valószínűleg az egyik közrejátszó oka az lesz, hogy az Epic Games még a 2020-as év közepén leleplezett Unreal Engine 5-ot nemrég mindenki számára elérhetővé tette, ugyanis végre kiadásra került.

unrealengine5_01.jpg

Ez lényegében egy kiterjedt videojáték-motor, amely egyszerre több eszközzel működik fejlesztői környezetként játékokhoz és más 3D-s tartalmakhoz. A „motor” (angolul „engine”) egy általános elnevezése azoknak az eszközöknek, amelyeket a fejlesztők a 3D-s produkciók vizuális, hangzásbeli, fizikai és egyéb aspektusainak létrehozására és manipulálására használnak, legyen szó játékról, filmről vagy valami kevésbé jól definiált dologról, mint például egy kiterjesztett valóságélményről. Maga a program úgy lett felépítve, hogy gyengébb hardvereken is fusson, de akkor grafikai oldalon vállalni kell a hátrányokat, hiszen az erőteljes újításokat kínáló modulokat ebben az esetben le kell tiltani. Az alap gépigénye gyakorlatilag nem több egy erősebb négymagos processzornál, 8 GB rendszermemóriánál és olyan grafikus vezérlőnél, ami DirectX 11-et vagy 12-t támogat, na meg egy 64 bites Windows 10 sem árt hozzá.

De miért van ekkora felhajtás egy új játékfejlesztő eszköz új verziója körül és neked miért kellene ezzel foglalkoznod?!

Nem is olyan régen a 3D modelleket még egy programban készítetted el, egy másikban animáltad őket, egy harmadikban hangokat készítettél hozzá, majd ugyanezt tetted a játék logikájával, világításával, fizikájával és még egy tucat más aspektusával is – aki jártas ebben vagy legalábbis foglalkozott már ilyesmivel az tudja, hogy ez nem kevés elfoglaltság. Az Unreal Engine 5 (gyakran csak UE5-nek rövidítik) az eddigi legképzettebb és legintegráltabb motor, amely a csúcskategóriás grafikát és a látványtervezést hanggal, világítással, animációval és egyéb képességekkel egyesíti. Új funkciói közé tartozik a „Lumen”, amiről már neve miatt sejthetjük, hogy egy teljesen dinamikus bevilágítást takar. A fejlesztőknek végre nem kell majd külön meghatározniuk, hogyan világítsanak meg egy objektumot, hiszen ez a folyamat egy univerzális világítási motorral kerül felgyorsításra. Másik lenyűgöző és új funkciója a „Nanite", ami őrületesen elképesztő részletességű textúrákat ígér. Ezek már önmagukban is óriási részét teszik ki egy játék megjelenésének. Gondoljunk csak egy horror vagy egy nyomozós detektív játékra: a dinamikus világítás megvalósítása rengeteg munkát igényel és a tervezőknek gyakran minden tárgyból és karakterből több változatot kell készíteniük, különböző részletességgel.

unrealengine5_02.png

Egyre több szakmabeli bontogatja szárnyait és „játszadozik” a programmal, többek között Lorenzo Drago is, aki egy milánói 3D környezet/kellékes művész. A Japánban található Etchü-Daimon vonatállomásról készített egy rövid demót, ami olyannyira elképesztő minőségűre sikeredett, hogy miközben nézzük, folyamatosan emlékeztetnünk kell magunkat arra, hogy ez nem egy valódi kamerafelvétel. A növényzeten kívül mindent ő maga állított elő az UE5 eszköztárával az egy hónapig tartó munka során.

Itt megtekintheted munkáit és a demóvideót is: https://bit.ly/3sDCYDk

unrealengine5_03.jpg

Úgy tűnik, hogy az Epic Games sosem pihen. A szoftver kiadása mellett még két mintaprojektet is bejelentettek: egyik a „The Matrix Awakens”, ami egy MetaHuman-karakterekkel zsúfolt nagyváros lesz, míg a másik egy „Lyra” névre keresztelt „fapados” lövöldözős multiplayer. Ennél is nagyobb breaking az új Tomb Raider, ami szintén Unreal Engine 5-val készül, úgyhogy a Lara Croft rajongók örülhetnek. Ez a szoftver lesz, ami a „next-gen” játékokat valóban következő generációssá teszi majd. Érthető módon, amikor az ember ránéz egy Horizon: Forbidden West-re, akkor azt gondolhatja, hogy de hiszen ezek a „next-gen” játékok már megérkeztek, ugyanis amíg ez a legjobb és ennél minőségibb nem létezik és nem látjuk, hogy az milyen lehetne, addig nem feltétlenül vagyunk képesek elképzelni. Azt, hogy pontosan mitől lesz egy játék „next-gen” nehéz megállapítani, de azt fontos szem előtt tartani, hogy ez nem csak a jó grafikától függ. A mozgás gördülékenysége és a valósághű anyagok, interakciók dinamikája is számottevő.

horizonforbiddenwest_01.jpg

Az UE5 nem csak a játékokat érinti majd. Az Epic már most az élén jár a digitális szórakoztatás felfedezésében – valós és virtuális koncertek, VR/AR funkciók stb. Az UE5 célja az is, hogy a jövőben olyan platform legyen, amelyre bármilyen digitális szórakoztatást lehet építeni, ezért a következő években valószínűleg sok kisebb és nagyobb produkciónál egyaránt fel fog tűnni a "powered by Unreal Engine 5" felirat. Az Unreal egyik eszközével, ami a „Metahuman” elnevezést kapta, rendkívül valósághű karaktereket lehet létrehozni. Ezek lehetnek virtuális orvosok virtuális asszisztensekkel egy egészségügyi alkalmazásban, pózoló modellek művészeknek, valósághű gyalogosok szimulátorokban, amelyekből robotok és önvezető autók tanulnak. Ez a fajta újítás rengeteg lehetőséget nyit meg a jövő számára, a film- és tévéiparról még nem is beszélve.

Plusz érdekesség az Epictől a „RealityScan” elnevezésű mobilalkalmazásuk, melynek keretein belül néhány fotó segítségével egész tereptárgyakat modellezhetünk le és importálhatunk be az UE5 projektjeinkbe. Ebben a videóban megtekinthetitek, hogy ez mennyire egyszerű: https://bit.ly/3Ng0QEP

Röviden: az Unreal Engine új verziójával azért kell törődnöd, mert nem csak a játékok és a világ többi része felé tesz tudatos lépést, hanem feléd is. Hamarosan új fejezet nyílik a játékok és a 3D modellezés világában, hála az Epic Games-nek.

Kontroller + Okostévé = Konzol? Köszi Microsoft!

Hamarosan érkezhet a Microsoft önálló streaming eszköze

Másfél évvel ezelőtt sejtelmes kijelentést tett a Microsoft vezérigazgatója, Phil Spencer: ha minden igaz, akkor még ebben az évben lehetővé válik a konzollal vagy számítógéppel nem rendelkező felhasználók számára, hogy okostévéjükön streamelhessenek Xbox-játékokat egy adott célra elkülönített eszköznek köszönhetően.

stream_01.png

2021 júniusában ismét előkerült ez a téma és még azt is megerősítette a cég, hogy egy okostévéhez való alkalmazás is éppen alakulóban van az Xbox-os streameléshez. Azóta ebből még semmit nem láttunk, hiszen nem sokkal később az Xbox Game Pass szoltáltatás került a rivaldafénybe. Annak ellenére, hogy a vállalat 2020 őszén két konzolt is piacra dobott (Xbox Series S, Xbox Series X) már egy jó ideje nem a hardverre koncentrálnak, hanem erre az egyre több platformon elérhető szolgáltatásra. Aki a Playstation táborába tartozik és nem tudná mi ez, annak itt egy rövid összefoglaló:

Az Xbox Game Pass esetében egyetlen havidíjért cserébe korlátlan hozzáférést kapsz több, mint 100 játékhoz – köztük exkluzívakhoz is. A játékkatalógusban elérhető kínálat idővel azonban változik. Lehetséges, hogy néhány játék esetében a kedvezmények nem érhetők el, de ettől függetlenül a műfajok széles kínálatából válogathatsz, legyen szó akár sikerjátékokról vagy régi kedvenceidről. Egyre erősebb a felhőalapú része is, hiszen nem csak konzolon, hanem PC-n és mobilon is biztosítja a játékok streamelését. Jó úton halad a Microsoft a kitűzött céljuk felé: az Xbox Game Pass hamarosan minél több felületen lesz elérhető.

kockulas_01.png

Elsőként természetesen a Samsung tévéire lesz letölthető az Xbox Game Pass az okostévék saját szoftverboltjából, de a legújabb információk szerint a játékstreaming még a „butatévékre” is elérhető lesz előbb-utóbb. Ha minden igaz a vállalat már dolgozik egy olyan – Amazon vagy Roku-éhoz hasonló – sticken, ami HDMI portra való csatlakoztatásával képes lenne kapcsolódni az otthoni vezeték nélküli hálózathoz, továbbá nem csak a játékok streamelését tenné elérhetővé, hanem például az óriási népszerűségnek örvendő amerikai médiaszolgáltatót is, a Netflixet.

netflix_02.jpg

Ezzel a letölthető alkalmazással és a stickkel együtt Xbox konzollá „varázsolhatnád” tévédet és többek között a Forza Horizon 5-tel is játszhatnál. Azt ne felejtsük el, hogy nyilván ehhez azért megfelelő sebességű internetkapcsolatra és egy kontrollerre lenne szükséged, tehát lényeg a lényeg: nettel és egy kontrollerrel kvázi konzollá alakíthatod majd okostévédet.

Hab a tortán, hogy a Fortnite is bekerült az Xbox felhős könyvtárába, így újra lehet majd iOS-telefonokon játszani a battle royale játékkal azok után, hogy az Epic Games és az Apple összerúgták a port két évvel ezelőtt.

fortnite_01.jpg

Hivatalos bejelentést még nem tett a cég, de valószínűleg a június 12-én megrendezésre kerülő Xbox & Bethesda Games Showcase eseményén már többet tudhatunk majd meg. YouTube-on, Twitch-en, Facebook-on és TikTok-on egyaránt élőben nézhetjük majd végig a rendezvényt.

Ha maradnál a jól bevált konzoloknál, akkor látogass el weboldalunkra és válogass széles kínálatunkból! �

Érkezik a Snap Pixy – a Snapchat új minidrónja

Ha mindig is saját paparazzira vágytál, imáid meghallgattattak

A Snap, Inc. (régebben: Snapchat, Inc.) életében új fejezet kezdődött 2016-ban, amikor jelentős stratégiaváltást hajtott végre a vállalat és a jövőre való tekintettel az új termékekkel való előállás miatt még a nevüket is átkeresztelték. A sokak által jól ismert applikáció után – ahol éjjel-nappal rakhattuk magunkra a cuki kutyafüleket – a vállalat be is mutatta második termékét, ami óriási változtatás volt, hiszen a szoftver után egy kütyüt dobtak piacra, méghozzá egy Spectacles elnevezésű napszemüveget.

spectacles1_01.png

Ennek érdekességét akkoriban egy beépített kamera adta, ami a jobb oldali lencsében volt elhelyezve – ezzel széles látószögű, pontosabban 115°-os felvételek lehetett készíteni. A rögzíthető videók hosszúsága 10 másodpercre volt tehető, amelyet a szemüveg Wi-Fi vagy Bluetooth segítségével küldött át a felhasználó mobiljára.

A kamerás napszemüvegnek már a 3. verziója is létezik, de akkoriban az első után a vállalat igencsak megemelte a tétet: legutóbb egy kamerás drónnal jelentkeztek. Az idei Snap Partner Summiten lett leleplezve a Snap Pixy, ami egy 130x120 mm-es minidrón, ami okostelefonról vezérelve gyakorlatilag robot paparazziként képes követni, fotózni vagy videózni tulajdonosát és nem csak a tenyeredben, de talán még a zsebedben is elfér. Természetesen az elkészült anyagokat azonnal fellőhetjük Snapchat-re a kötelező szerkesztés után. A Snap Pixy maximális teljesítménye 3 méteres magasságot enged meg neki, a hozzá tartozó mobilos vezérlőfelületen pedig 5 repülési üzemmódból is választhatunk: követés, 10 és 30 másodperces lebegés, keringés vagy automatikus emelkedés).

snappixy_01.png

A minidrón súlya épphogy 1 grammal haladja meg a 100 grammot és egy 12 megapixeles kamera kapott benne helyet. 16 GB-os beépített tárhellyel rendelkezik, amin akár 100 videót vagy 1000 képet is tárolhatunk. Egyetlen hátránya, hogy a parányi méretéből kifolyólag az akkumulátor kapacitása is erősen korlátozott, ami a cég elmondásai alapján annyit tesz, hogy egy töltéssel mindössze 5-8 alkalommal, alkalmanként kb. 10-20 másodperces repülésre képes, ami valljuk be, nem túl sok – talán mire magával ragad a varázsa és készül 1-1 jó kép vagy felvétel már sajnos tölteni is kell újból, ami pont nem szerencsés egy kirándulás vagy városnézés során. Ha ennek ellenére is mindenképpen a levegőből szeretnéd közvetíteni mindennapjaidat, akkor van számodra egy jó hírünk: segítségedre lehet a hozzá pluszban megvásárolható cserakku.

Az eszköz célja a vállalat vezérigazgatója, Evan Spiegel elmondása alapján a következő:

"Küldetésünk, hogy képessé tegyük az embereket arra, hogy kifejezzék magukat, a pillanatnak éljenek, megismerjék a világot és együtt szórakozzanak. Ez a termék pedig pontosan ezt teszi."

snappixy_02.jpeg

A közösségi médiás drónt jelenleg még csak az Egyesült Államokban és Franciaországban lehetséges megvásárolni 230 dolláros áron, ami a jelenlegi árfolyamot tekintve közel 83 000 Ft. Ez minden létező selfie botnál jóval drágább, hiszen azoknak a legolcsóbb verziója 1-2 ezer forint körül kezdődik és a legkomolyabbak is 20 000 Ft körül végződnek. A történet másik véglete a „hagyományos” drónok, amik nem éppen ilyen súllyal és képességekkel vannak bekategorizálva, az árról nem is beszélve…

A Snap Pixy-t nálunk ugyan még nem találod meg, de izgatottan várjuk, meg fog-e érkezni Magyarországra. Addig is válogass jelenlegi selfie botjaink vagy akár drónjaink közül! ;)

Érkezik a Pixel Watch - a Google első okosórája

Drága mulatsággal fog bővülni az okosórapiac

A közeljövőben újabb drága mulatsággal fog bővülni az okoskütyük piaca: egyre biztosabb, hogy még idén bemutatásra kerül a Google első saját márkájú okosórája, ami elméletileg Pixel Watch-ra lesz keresztelve a friss hivatali bejegyzések szerint.

Tavaly év vége óta szépen elszaporodtak a Google első, saját házon belül fejlesztett okosórájával kapcsolatos képek és hírek az interneten. Ezek alapján a Pixel Watch leginkább egy futurisztikus karórára fog hasonlítani, ezzel is egy új megközelítést hozva az ezen típusú eszközök piacára. Az Apple és a Samsung okosóráit valószínűleg már mindenki jól ismeri: az almával ellátott márkájúról tudjuk, hogy gyakorlatilag egy apróbb iPad-nek tűnnek, míg a Samsung modelljei formájukat tekintve inkább egy hagyományos, analóg karórához hasonlítanak.

samsunggalaxywatch4_01.png

Az eddigi legtöbb képet a Front Page Tech hozta nyilvánosságra, állítólag mind belsős forrásból származik. Egy ilyen képre ránézve a legszembetűnőbb az a Pixel Watch kezelőfelületének dizájnja. Letisztult, kör alakú, szinte keret nélküli. Az alap fekete-fehér színpárosítás ellenére valószínűleg többféle variálható színtémára számíthatunk majd. Találgatások alapján ez a normál modell rozsdamentes acélból fog készülni. És hogy miért normál modellként hivatkozunk rá? Azért, mert ehhez a modellnévhez állítólag egy másik óra is társul majd, amely hasonló módon Pixel Watch Fit-re lesz keresztelve. Ennek várhatóan jóval vastagabb kerete lesz, talán majd alumíniumból fog készülni, de ezek szintén csak tippelések.

googlepixelwatch_01.jpg

Mivel a Google nemrég levédette a Pixel Watch nevet, így feltételezhetően azután, hogy az alapmodell ezen a néven robban majd be az okosórák piacára számos más eszközt és okosórához való kiegészítőt fog lefedni a jövőben: szíjak, tokok, stb. A sok apró részlet mellett az árazás is rejtély egyelőre, de spekulációk már ezzel kapcsolatban is születtek. Sokak szerint 250-300 dollár lesz az induló ára, de a Samsung Galaxy Watch 4-nél jóval drágább lesz. Ez az árazás akár 400 dollárig is felmehet, hiszen az Apple Watch közvetlen versenytársának szánhatják és ne feledjük, hogy a „legolcsóbb” Apple Watch 7 is jelenleg ekörül mozog.

applewatchseries7_01.png

Az újdonság valószínűleg az idei Google I/O fejlesztői konferencián lesz bemutatva, ami ebben az évben két napos lesz: május 11-12-ig tart majd és az interneten keresztül bárki ingyen követheti az előadásokat, hiszen személyesen nagyrészt csak a saját dolgozóik és a partnerek munkatársai vehetnek részt az eseményen. Egyelőre még nem tudni, hogy tartogat-e további komoly meglepetéseket a Google, de az előadások többsége az Android 13-mal lesz kapcsolatos és a mobilos rendszer ökoszisztémájával, de biztosan lesz szó jövőbeli egyéb termékekről is.

Kíváncsian várjuk, hogy összességében milyen lesz a Google okosórája és mitől fog kitűnni vetélytársai közül a piacról, de addig is nézz szét jelenlegi okosóra-kínálatunkban, hiszen nálunk is megtalálod az Apple Watch legújabb szériáját! ;)

Új generációs grafikus processzorok az Inteltől

Az első versenyképes szárnypróbálgatások

Piacra kerültek az első, Arc-sorozatú grafikus vezérlőchipek a sokak által már jól ismert nemzetközi vállalattól, az Inteltől. A grafikus vezérlők kategóriájában ezek számítanak az eddigi legkomolyabb próbálkozásoknak – ezzel hivatalosan is egy teljesen új fejezetet nyitva a chipgyártó GPU termékkínálatában.

Alig két hete, nagyjából március vége óta kaphatóak a boltokban azok a notebook-ok és laptopok, amelyek már ezzel a típusú chippel rendelkeznek. Az NVIDIA-tól és az AMD-től későbbiekben várható hasonló megoldásainak edzett versenytársául szánja ezeket a processzorokat az Intel már most, pedig a sorozat jelenlegi két tagja még csak legjobb esetben is egy visszafogott ízelítőnek számít azzal kapcsolatban, hogy milyen nagyszabású tervekkel fogja a chipgyártó letámadni a piacot.

A vállalat bevallása szerint „csak” az egy évvel ezelőtt megjelent Iris Xe integrált grafikus megoldás kétszeresét éri el ez a nemrégiben piacra dobott grafikus processzor. Az ennél nagyobb teljesítményű chipekre legalább nyárig kell majd várni. Ezek az Arc-5 és Arc-7 sorozatok továbbra is elsősorban notebook-okba és laptopokban lesznek szánva.

irisxe_01.jpg

A jelenlegi új termékkínálat egyelőre két résztvevőből áll, az A350M és az A370M GPU-ból. Az elsődleges különbség abban mutatkozik meg, hogy az előbbi 6 Xe-magot és ray-tracing egységet tartalmaz, az utóbbi pedig valamivel többet, pontosabban 8-at. Cserébe az A370M teljesítménye 35-50 W, míg az A350M-nél kevesebbel, 25-30 Wattal kell számolni.

intelgrafikus_01.png

Még nem tudni - hiszen az Intel diszkréten hallgat róla -, hogy ezeknek az új, belépőszintű grafikus processzoroknak a teljesítménye hogyan viszonyul majd a konkurenciák későbbi megoldásaihoz. Ezzel ellentétben az már tisztázva lett, hogy a mostani szárnypróbálgatással nem letarolni szeretnék a piacot, viszont a jövőre való tekintettel az Arc szériával kapcsolatban a lécet minél magasabbra kívánják majd tenni. Ne felejtsük el, hogy volt már egy úgymond nulladik szárnypróbálgatásuk is 2007 és 2010 között. Az Intel Larrabee ugyan ki lett fejlesztve, de piacra már nem dobták. A diszkrét grafikus kártyára vonatkozó tervek még akkoriban lettek lemondva a chipgyártó által, mert nem tudtak olyat gyártani, amely versenyképes lett volna az AMD és az NVIDIA annak idején meglévő GPU-jaival a játékok terén.

intellarrabee_01.jpg

A cég más területeken is tevékenykedik, hiszen még februárban bejelentették, hogy megkezdték a harmadik generációs Arc GPU-k (Celestial) architekturális tervezését. Az éppen piacra kerülő első generáció az Alchemist elnevezést kapta, míg a második generáció - ami már javában készül – a Battlemage-et, amiknek köszönhetően könnyedén érezhetjük úgy magunkat, mintha visszamentünk volna az időben 2010 környékére, amikor még az Elder Scroll szériához és a Dragon Age-hez hasonló fantasy témájú játékok voltak közkedveltek.

Ez még mindig nem minden, ugyanis mindeközben a vállalatnál már javában zajlik egy új, az Arc GPU-khoz kapcsolódó szolgáltatás fejlesztése is. Annyit már tudunk, hogy a program a „Project Endgame” elnevezést kapta, de konkrét részleteket még továbbra sem közöltek.

Árakat még nem tudni, így a vásárlók egyelőre nem tudják mérlegelni, mit és mennyiért vennének, de a gyakorlati tesztek megjelenését mi is kíváncsian várjuk, hogy pontos véleményt tudjunk majd alkotni közismert játékok és népszerű alkalmazások tekintetében. Addig is csekkold jelenlegi processzor kínálatunkat, hiszen nálunk garantáltan megtalálod magadnak a megfelelőt! :)

süti beállítások módosítása